Hashtagi to inaczej mówiąc znaczniki, które ułatwiają porządkowanie treści w social mediach. Po nich użytkownicy z większą łatwością mogą docierać do interesujących ich treści, a tym samym twórcy mogą budować zasięgi i gromadzić wokół swojej marki społeczność, którą będą interesować określone tematy. Co jeszcze warto wiedzieć na ich temat? Sprawdź przygotowane przez naszych ekspertów hashtagowe ABC!
Hashtagi – czym są?
Portale społecznościowe, fora, blogi i inne witryny są przepełnione obrazami, filmami i tekstami. Poruszane są najróżniejsze tematy – od zdrowia, przez politykę, po lifestyle. Jak zatem użytkownicy mają docierać do contentu, który ich interesuje, a twórcy pozyskiwać odbiorców ich treści, którzy będą grupą docelową? Rozwiązaniem są hashtagi. To, jak dowiadujemy się ze Słownika Języka Polskiego „słowo lub fraza poprzedzona znakiem # (hash), ułatwiające znalezienie i grupowanie elementów (zdjęć, tweetów itp.). Pozwalają one na grupowanie treści tematycznie – np. hasztagi na Instagramie: #jesien #autumnvibe #jesieniara naprowadzą odbiorców do zdjęć, filmów i postów o jesieni, z jesiennymi stylizacjami czy sposobami na spędzenie jesiennych wieczorów.
Dobre hashtagi, czyli jakie?
Hashtagi powinny być: poprawnie użyte (działające), niezbanowane przez serwis, dopasowane tematycznie i intuicyjne. W praktyce oznacza to, że przed dowolnym słowem lub wyrażeniem (bez spacji pomiędzy wyrazami) postawi się znacznik „#”. Do różnicowania wyrazów mogą służyć wielkie litery, ale nie jest to konieczność. W hasztagach można stosować polskie znaki, ale popularne jest też pisanie wyrazów bez nich – skutecznym rozwiązaniem jest więc stworzenie dwóch wersji, dzięki czemu zyskasz pewność, że dotrzesz do każdego, kto szuka contentu związanego z Twoją publikacją. W hashtagach można dodawać emotikony, ale nie można stosować znaków interpunkcyjnych.
Wielkości hashtagów
Popularność hashtagów ma znaczenie dla zasięgów publikowanych treści. Umownie dzieli się je pod względem wielkości, czyli inaczej mówiąc częstotliwości ich wykorzystywania przez użytkowników. „Duże” to te najpopularniejsze, które zostały zastosowane np. kilka milionów razy, „średnie” po kilkadziesiąt tysięcy oraz „małe”, występujące kilkanaście tysięcy i mniej razy. Wśród dużych najczęściej są bardzo ogólne frazy – np. #love #food czy #travel, z kolei te mniejsze są zawężone, np. #barcelona #spaghetti #wedding.
Zbanowane hashtagi
W naszym hashtagowym ABC nie mogło zabraknąć informacji, która budzi wiele kontrowersji. Otóż mowa o znacznikach, które są czasowo lub też na stale zablokowane. Zbanowane są niemal wszystkie słowa jednoznacznie związane z pornografią, rasizmem, przemocą, ale też kontrowersyjnymi tematami (np. leczeniem psychiatrycznym, alkoholizmem). To jednak nie wszystko – zbanowane czasem zostają też bardzo ogólne pojęcia czy miejsca. Jeśli nie chcesz ryzykować, że stosujesz niedziałające hashtagi, sprawdź ich listę przed publikacją albo przetestuj hashtag – wystarczy wpisać go w wyszukiwarkę na Instagramie. Jeśli okaże się zbanowany, wyświetli się wówczas informacja na ten temat.